سنگ کیسه صفرا

علت ایجاد سنگ صفراوی: صفرا به صورت مداوم توسط کبد تولید و به مجاری صفراوی ریخته میشود.کیسه صفرا عضوی است در قسمت راست و بالای شکم که صفرا را جمع اوری و تغلیظ میکند و در هنگام تغذیه و به خصوص بعد از خوردن غذای چرب منقبض شده و صفرا را به دوازدهه میریزد .گاهی در اثر عوامل گوناگون از جمله چاقی،ارث ،کاهش وزن شدید،ناشتایی طولانی یا بیماریهای خونی صفرا بیش از حد غلیظ شده و سنگ ایجاد میشود .

علایم بالینی: سنگهای صفراوی ممکن است هیچ علامتی نداتشته باشند ولی گاهی باعث انسداد مسیر تخلیه کیسه صفرا شده ودرد ایجاد میکنند. در این صورت بیمار بعد از خوردن غذا به خصوص غذای چرب ،زرده تخم مرغ یا غذای سرخ کردنی دچار درد در قسمت بالاوراست شکم میشود.گاهی درد به کتف یا وسط کمر منتشر میشود.در بسیاری از موارد درد سنگ صفرا با دردهای گوارشی دیگر اشتباه گرفته میشود و بیمار به مدت طولانی تحت درمان با داروهای معده قرار میگیرد.

روش تشخیص: در صورت شک بالینی پزشک برای تشخیص سنگ صفرا از سونوگرافی و ازمایشات کبدی استفاده میکند.

درمان: سنگهای بدون علامت نیاز به درمان خاصی ندارند مگر در بیماران دیابتی و در بیماران با اختلالات خونی. در بیماران علامت دار بعد از اقدامات اولیه باید کیسه صفرا و سنگ با هم از بدن خارج شوند.

درمان دارویی یا سنگ شکن و غیره برای سنگهای صفراوی توصیه نمیشود.در صورت تاخیر در درمان ممکن است سنگها به داخل مجاری صفراوی حرکت کرده باعث زردی و عوارض خطرناک مثل پانکراتیت و کلانژیت گردند.

روش جراحی: در قدیم برای جراحی کیسه صفرا از روش باز استفاده میشد این روش منسوخ شده و فقط در موارد نادری انجام میشود.در این روش برش بزرگی در زیر لبه دنده ای ایجاد میشد و بیمار چند روز در بیمارستان بستری می ماند.

روش لاپاروسکوپی معمولی که در ان با ایجاد 4 برش در شکم به طول مجموع 30 میلی متر کیسه صفرا جراحی میشود

روش مینی لاپاروسکوپی که برای اولین بار توسط اینجانب در کشور انجام شده و در ان با استفاده از سه برش کوچک به طول مجموعا ده میلی متر کیسه صفرا خارج میشود.

در روش مینی لاپاروسکوپی درد و عوارض بعد از عمل بسیار کمتر بوده و بیمار چند ساعت بعد از عمل ترخیص و فعالیتهای عادی زندگی را از سر میگیرد .بعد از دوران نقاهت کار تغلیظ صفرا توسط روده انجام میشود و بیمار بعد از عمل نیاز به رژیم خاصی ندارد و میتواند غذاهای چرب بخورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.