ختنه نوزادان بایدها ونبایدها

ختنه پسران یک عمل جراحی قدیمی است که به عنوان یک وظیفه شرعی و آیینی در بسیاری از کشورها به طور شایع انجام میشود
با این که انتظار میرود این عمل فواید مادی و معنوی فراوانی داشته باشد بهتر است به عنوان یک وظیفه دینی و آیینی در نظر گرفته شود .
زمان مناسب برای ختنه
در مورد زمان مناسب برای ختنه اختلاف نظر فراوانی وجود دارد با توجه به توصیه های دینی و راحتی تکنیک جراحی ختنه در دوران نوزادی به طور روزافزونی انجام میشود .در صورتی که این عمل توسط فرد ماهری انجام شود وشرایط لازم رعایت شود احتمال عوارض زیاد نیست .
روش انجام ختنه
هر کدام از روش های ختنه فواید و محدودیتهایی دارند.در کل روش حلقه برای دوران نوزادی و روش های جراحی و بخیه برای سنین بالاتر توصیه میشود. با اینکه سن، فاکتور مهمی در انتخاب روش ختنه است جراح باید فاکتورهای متعددی را در نظر بگیرد ودر بعضی از شرایط و بنا به دلایلی روش جراحی و بخیه برای نوزادان در نظر گرفته میشود .
موارد منع ختنه نوزادی
قبل از انجام ختنه باید مطمئن باشیم که نوزاد از سلامت کامل برخوردار است .برای حصول این اطمینان معاینه دقیق و گذشت زمان مناسب از تولد به خصوص در نوزادان نارس ضروری است .در ضمن در ناحیه تناسلی نباید اختلال اناتومیک وجود داشته باشد از جمله این اختلالات میتوان به هرنی یا هیدروسل بزرگ ،چاقی و وجود بافت چربی زیاد در پوبیس و اختلالات مجاری ادراری اشاره کرد
اقدامات لازم قبل و بعد از ختنه
برای تسکین درد حین عمل از بی حس کننده های موضعی و بعد از آن از شیاف آستامینوفن استفاده میشود .
برای جلوگیری از تنگی مجرا در روش حلقه پوشک نوزاد بعد از هر بار دفع ادرار تعویض شده ناحیه عمل با آب معمولی شسته میشود دو روز بعد از عمل میتوان حمام کرد.حلقه معمولا تا دوهفته بعد از عمل جدا میشود .برای جلوگیری از تنگی مجرا و چسبندگی ،نوک مجرا تا دو ماه با پماد وازلین یا ویتامین آ_د چرب میشود و پوست ناحیه عقب کشیده و ترشحات سفید رنگ ناحیه به ارامی با اب شسته میشود.
کبودی و ورم مختصر ناحیه در اثر تزریق امپول بیحسی طبیعی است ولی در صورت خونریزی مداوم و تورم شدید یا احتباس ادراری باید با پزشک مربوطه هماهنگ شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.